Obchodní řetězce zneužívají dominantního postavení na trhu, upozorňuje Jurečka


24.08.2016

Podle ministerstva zemědělství se čtyři z pěti dodavatelů potravin a nápojů domnívají, že maloobchodní řetězce zneužívají dominantního postavení na trhu. Ministerstvo zemědělství si nechalo zmapovat chování obchodních řetězců vůči dodavatelům. Podle odborníků za výslednou cenu jídla ale mohou i zákazníci, kteří se naučili kupovat potraviny ve slevách. 

Více než polovina firem se při jednání s obchodními řetězci nepovažuje za rovnocenné partnery a třetina dodavatelů se setkala s arogantním chováním či nátlakovým jednáním ze strany supermarketů. Poukazuje na to průzkum ministerstva zemědělství, které si nechalo zmapovat vztahy maloobchodních řetězců a jejich dodavatelů.

"Je to něco, nad čím by se měla obchodní oddělení některých řetězců zamýšlet," prohlásil ministr zemědělství Marian Jurečka. Ten v jeden den navíc poskytl záštitu Aholdu, jenž podepsal memorandem o dodávkách masa s tuzemskými dodavateli − Masokombinátem Polička, Kosteleckými uzeninami a společností Rabbit.

Podle průzkumu mezi 164 dodavateli, který vytvořila společnost Focus, Marketing & Social Research za 475 tisíc korun bez DPH, se nejlépe ke svým dodavatelům chovají Coop, Globus a Billa. Ty analýza hodnotí slabší dvojkou na školní stupnici. Trojku dostaly Kaufland a Lidl.

"Mají-li dodavatelé pocit, že při obchodním jednání dochází k nevhodnému chování, mohou na to již v jeho průběhu upozornit. Uzavřená smlouva pak je výsledkem společného jednání," říká k průzkumu mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Svaz obchodu a cestovního ruchu uvedl, že průzkum byl proveden na málo reprezentativním vzorku respondentů. Řetězce navíc nebyly do zmíněného průzkumu přizvány a neměly šanci se vyjádřit k praktikám jednání protistran. "Pokud by byly řetězce dotázány, možná bychom byli překvapeni, že i oni se necítí jako rovnocenný obchodní partner při jednání s některými dodavateli," uvádí mluvčí svazu Irena Vlčková.

Posílení postavení českých potravinářů vůči obchodním řetězcům řeší zákon o významné tržní síle a jeho zpřísněná novela, která platí od března letošního roku. Vyjednávací pozici si podle analýzy zlepšilo 11 procent firem.

Mezi negativní praktiky patří podle průzkumu například vylistování, tedy vyřazení výrobku z prodejních pultů. Třetině obchodníků také některý ze supermarketů pohrozil, že jejich zboží z prodejních pultů vyřadí v případě, pokud firma nebude souhlasit s obchodními podmínkami. "Co se týká důvodů k vylistování, mezi hlavní patří situace, kdy o produkt není mezi našimi zákazníky dlouhodobě dostatečný zájem nebo pokud výrobek nevykazuje dlouhodobě stálou kvalitu," vysvětlila mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Podle potravinářů mohou obchodní řetězce za snižování kvality potravin. Tím, že tlačí na ceny, nutí potravináře vyrábět co nejlevněji. Za poslední dva roky se s tímto jednáním podle průzkumu setkalo 26 procent firem. S cenami potravin však hýbou i samotní zákazníci a český fenomén − slevové akce. Lidé si zvykli nakupovat šest z deseti kusů zboží ve slevě.

"Po zkušenostech některých hráčů je zřejmé, že v našem prostředí není možné z promočního vlaku vystoupit," uvádí Karel Týra, analytik z firmy Nielsen, podle něhož se prodej některých výrobků stal na slevách doslova závislým a jinak je obchodníci jen těžko prodají.

Kateřina Adamcová - redaktorka

Celý článek ZDE.


Úvodní slovo Mariana Jurečky

Snažím se měnit věci kolem sebe k lepšímu. Svoji práci dělám vždy naplno a odpovědně. Říkám věci narovinu a neschovávám se za politickou korektnost. Moji oporou v životě je křesťanská víra. Díky ní vím, co je v životě důležité. Spokojené rodiny, bezpečný do-mov, svoboda, solidarita, tolerance, pra-covitost, poctivost, soucit, obětavost, odpo-vědnost za sebe, své blízké a své okolí. To je to, co v politice prosazuji a za co bojuji. To je svět, který je náš, kterému rozumíme a který bychom si neměli nechat vzít lidmi, kteří to vidí jinak.








odkaz Poslanecká sněmovna



odkaz Ministerstvo zemědělství



odkaz KDU-ČSL